14 Οκτ 2012

«Zω έναν εφιάλτη απο τη Χρυσή Αυγή»


Ο Ελληνοαλβανός σκηνοθέτης της παράστασης «Corpus Christi» περιγράφει τις άγριες στιγμές της επίθεσης από παραθρησκευτικούς και μέλη της ακροδεξιάς οργάνωσης, ενώ καταγγέλλει ότι δέχεται απειλές τόσο ο ίδιος όσο και η οικογένειά του

Τα πλοκάμια της και...
στον χώρο της τέχνης άπλωσε η Χρυσή Αυγή, επιχειρώντας να επιβάλει τον νόμο του... σκοταδισμού, με θύμα τη θεατρική παράσταση «Corpus Christi» («Το Σώμα του Χριστού»).

 Ολα ξεκίνησαν το βράδυ της Πέμπτης όταν μέλη παραθρησκευτικών οργανώσεων, με τη συμπαράσταση και τη συμμετοχή μελών και βουλευτών της ακροδεξιάς οργάνωσης, επιχείρησαν να ματαιώσουν για δεύτερη φορά την πρεμιέρα της παράστασης, χαρακτηρίζοντας το θεατρικό έργο του συγγραφέα Τέρενς ΜακΝάλι «βλάσφημο».

 Το θέατρο «Χυτήριο» μετατράπηκε σε εμπόλεμη ζώνη, αφού περίπου 100 θερμόαιμοι μαζί με μέλη των «ταγμάτων εφόδου» χλεύασαν και απείλησαν τους συντελεστές της παράστασης, εμποδίζοντας τους θεατές να εισέλθουν στον χώρο και να παρακολουθήσουν το έργο.

ΛΑΕΡΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Το έργο έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις παραθρησκευτικών οργανώσεων που υποστηρίζουν ότι προσβάλλει τον Ιησού και τους Αποστόλους. Ωστόσο, όπως εξηγεί στο «Εθνος της Κυριακής» ο σκηνοθέτης της παράστασης, Λαέρτης Βασιλείου, το «Corpus Christi» αφηγείται με καινούργιο τρόπο την πιο παλιά και πλέον αμφιλεγόμενη ιστορία για τον άνθρωπο, σε μια κοινωνία που παραπαίει ανάμεσα σε χαμένες αξίες και ιδανικά και σε μια περίοδο που περισσότερο από ποτέ παλεύουμε να φιλτράρουμε τα όσα μας έχουν «σερβιριστεί» ως επίσημη αλήθεια και ιστορία.

 «Εδώ θα γίνει ο τάφος σου»
 «Νιώθω σαν να μας βίαζαν. Μας εγκλώβισαν μέσα στο θέατρο, δεν μπορούσαμε να βγούμε, μας έβριζαν, χτυπούσαν τις πόρτες και πέταγαν γιαούρτια. Μου φώναζαν, "Αλβανέ εδώ θα γίνει ο τάφος σου. Θα σε βρούμε, μην ανησυχείς. Θα σε κάψουμε ζωντανό. Να πας στους μωαμεθανούς να τα κάνεις αυτά"», αναφέρει ο σκηνοθέτης.

«Ναι, είμαι Ελληνοαλβανός, από τη μεριά της μάνας μου! Τι σημαίνει αυτό; Τα ελληνικά είναι η μητρική μου γλώσσα, από την ηλικία των πέντε ετών τα γνωρίζω, αλλά μεγάλωσα στην Αλβανία.

 Δεν μπορεί κανείς να μου στερήσει το δικαίωμα να λέω ότι κουβαλάω και τους δύο πολιτισμούς μέσα μου και τις δύο γλώσσες. Σε περίπτωση που βρισκόμουν στο Χόλιγουντ και ήμουν 5ης γενιάς Ελληνας θα μου έδιναν την Ακρόπολη για να κάνω γυρίσματα. Τότε όλοι θα ήταν περήφανοι και ξαφνικά θα ανακάλυπταν την ελληνική μου καταγωγή...

Η ΕΛ.ΑΣ. έπαιζε τον ρόλο θεατή στα... δρώμενα των παραεκκλησιαστικών οργανώσεων και των μελών της Χρυσής Αυγής έξω από το θέατρο.

Και μόνο από το επίθετό μου δεν χρειάζονται να γίνουν άλλα σχόλια. Ποιοι είναι όλοι αυτοί που θα αμφισβητήσουν την ελληνικότητά μου; Αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν ότι η Ελλάδα δεν έχει γεωγραφικά σύνορα», υπογραμμίζει ο Λαέρτης Βασιλείου. Οταν τον ρωτάμε για την παράσταση και για την ανακοίνωση που εξέδωσε πριν από λίγες μέρες η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, χαρακτηρίζοντας το έργο «απαράδεκτο» και προτρέποντας το κοινό να το αποδοκιμάσει, ο ταλαντούχος σκηνοθέτης δεν μασάει τα λόγια του...

 «Οποιος δεν θέλει, ας μην έρθει να δει την παράσταση. Κανείς δεν είπε σ' αυτούς τους ανθρώπους ότι είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν εισιτήριο. Επίσης, ας σταματήσει αυτή η διαδικτυακή παραφιλολογία για την παράσταση ότι εδώ γίνονται όργια?

 Το μήνυμα
 Πρόκειται για ένα πολύ γνωστό έργο. Με αυτή τη λογική θα έπρεπε να απαγορέψουμε στη χώρα μας να ανέβουν όλα τα έργα του Σαίξπηρ γιατί έχουν αναφορές στη μοναρχία.Το 2012 ζώντας σε μια Ελλάδα που παραπαίει σε χαμένες αξίες, σε χαμένα όνειρα και ελπίδες, αυτό που καταγράφω στην παράστασή μου είναι την ανάγκη ενός συνόλου να βρει έναν ηγέτη. Αυτή είναι η παράσταση. Οποιοι λένε ότι έχει αναφορά στον Ιησού, είναι ψέμα και αστείο. Δεν κάνω παράσταση για την πίστη γιατί η πίστη είναι κάτι που με ξεπερνάει...

 Δέχομαι απειλές για τη ζωή μου. Εχουν φτάσει στο σημείο να απειλούν και τους γονείς μου. Τους λένε, "θα στείλουμε τα μέλη του παιδιού σου σε ένα κουτί".... Θα με αναγκάσουν να ζητήσω άσυλο. Μένουμε σ' αυτή τη χώρα τα τελευταία είκοσι χρόνια και δεν μπορούμε να ζούμε υπό το καθεστώς τρόμου, φόβου και απειλής....

Μόνο για λόγους ανωτέρας βίας δεν θα συνεχιστεί η παράσταση. Αυτό που γίνεται στο "Χυτήριο" αφορά την ελευθερία της έκφρασης. Ας φτιάξουμε, λοιπόν, όλοι μαζί μια ασπίδα πολιτισμού στη χώρα που γέννησε το θέατρο. Νομίζω πως ισχύει αυτό που είχε πει ο Κάρολος Κουν, "κάνουμε τέχνη για την ψυχή μας". Ετσι τα αντέχεις όλα, έτσι συνεχίζεις και γι' αυτό θέλεις τόσο πολύ να παρουσιάσεις τη δουλειά σου. Ας αφήσουν τις ψυχές μας να γαληνέψουν...».

 Ταπεινωμένη
 Τη θλίψη της για τα έκτροπα που σημειώθηκαν στο θέατρο εκφράζει και η επιμελήτρια της παράστασης Βάσια Παναγοπούλου.

 «Νιώθω ταπεινωμένη ως Ελληνίδα και χριστιανή ορθόδοξη. Το δικαίωμα στην ελευθερία της σκέψης είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και είναι αδιαπραγμάτευτο.

 Και στη δημοκρατία, όπως και στην τέχνη, την επιλογή την έχει ο λαός. Ο συγγραφέας έχει ήδη πληροφορηθεί τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα και μας έστειλε μήνυμα συμπαράστασης, στο οποίο αναφέρει ότι "είμαστε γενναίοι που ανεβάσαμε τη συγκεκριμένη παράσταση".

Κάθε πρεμιέρα και... παρατράγουδα
 Διεθνής κατακραυγή για το έργο

Οι αντιδράσεις συνόδευαν το έργο «Corpus Christi» του πολυβραβευμένου θεατρικού συγγραφέα Τέρενς ΜακΝάλι σχεδόν σε κάθε πρεμιέρα του ανά τον κόσμο. Μετά τις απειλές που δέχτηκε ο δημιουργός για το «βλάσφημο» έργο που γράφτηκε το 1997, η πρεμιέρα του στη Νέα Υόρκη, όπου ανέβηκε για πρώτη φορά, αναβλήθηκε για τον Οκτώβριο του 1998.To 1999, πριν από τη λονδρέζικη πρεμιέρα του, ακόμα και η μουσουλμανική οργάνωση Shari'ah Court το καταδίκασε και εξέδωσε φάτουα για τη θανάτωση του ομοφυλόφιλου συγγραφέα (στο Ισλάμ ο Ιησούς θεωρείται προφήτης του Θεού). Το έργο έχει καταδικαστεί από ρωμαιοκαθολικές οργανώσεις, ενώ η παρουσίασή του στο φεστιβάλ Gay and Lesbian στο Σίδνεϊ προκάλεσε τις αντιδράσεις εκπροσώπων της αγγλικανικής Εκκλησίας. Μια φοιτητική παράσταση στο Τέξας, προγραμματισμένη για το 2010, δεν παρουσιάστηκε ποτέ.

(ethnos.gr)