Ερωτήματα για τις αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές, την αλλαγή του «μείγματος» της χρηματοδότησης των έργων, τα διόδια και την περικοπή του τεχνικού αντικειμένου αναμένεται να θέσουν στη Βουλή οι εκπρόσωποι των κομμάτων στο πλαίσιο της συζήτησης για την κύρωση των τροποποιημένων συμβάσεων παραχώρησης και την επανεκκίνηση των τεσσάρων «παγωμένων» αυτοκινητοδρόμων. Το χρονοδιάγραμμα του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος την Τρίτη έλαβε και επίσημα την υποστήριξη των έργων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θέλει να ψηφιστούν οι νέες συμβάσεις ως τις 9 Δεκεμβρίου προκειμένου να μη χαθούν χρήματα από την κοινοτική συμμετοχή. Σύμφωνα με έμπειρους κοινοβουλευτικούς, μεγάλη έμφαση αναμένεται να δοθεί από τους βουλευτές στο ζήτημα των αποζημιώσεων σε αξιώσεις που αναγνωρίστηκαν από το υπουργείο Υποδομών. Ειδικότερα οι κατασκευαστές αξίωσαν για τους τέσσερις δρόμους 719,9 εκατ. ευρώ, ο ανεξάρτητος μηχανικός πιστοποίησε 473,9 εκατ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο αναγνώρισε και θα πληρώσει τελικά 363,3 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, οι παραχωρησιούχοι αξίωσαν οικονομικά αιτήματα αθροιστικού ύψους 900 εκατ. ευρώ, λαμβάνουν όμως 163 εκατ. ευρώ. Συνολικά, δηλαδή, το Δημόσιο βρέθηκε ενώπιον αξιώσεων 1,6 δισ. ευρώ και αναγνώρισε 526 εκατ. ευρώ, τα οποία και θα καταβάλλει σε παραχωρησιούχους και κατασκευαστές. «Το θέμα των αξιώσεων προσφέρεται πολιτικά» παραδέχεται βουλευτής, ο οποίος επισημαίνει ότι το υπουργείο θα πρέπει να ξεκαθαρίσει αν δίδονται αποζημιώσεις για τμήματα των έργων που «κόβονται». Στελέχη του υπουργείου πάντως έχουν διαβεβαιώσει ότι τέτοιες αποζημιώσεις δεν δίδονται. Επίσης θεωρείται σίγουρο ότι θα συζητηθεί η τύχη της σήραγγας της Κλόκοβας της Ιόνιας οδού, η οποία «παίζεται» στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για την Κλόκοβα σε περίπτωση ακύρωσης των περιβαλλοντικών όρων από το ΣτΕ και νέας χάραξης του έργου «ενδέχεται να προσαυξηθεί κατά 100 εκατ. ευρώ». Διόδια και κοινός «κουμπαράς» Ενδιαφέρον θα έχουν οι συζητήσεις για τα διόδια, σύμφωνα με στελέχη της συμπολίτευσης. Για παράδειγμα, στη Νέα οδό, η οποία θα έχει κοινό «κουμπαρά» με τον Ε65, ο οποίος χάνει την κρατική επιδότηση και εξοικονομεί 1,6 δισ. ευρώ για το Δημόσιο (σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους), θα έρθουν αυξήσεις ως και 60% στους σταθμούς διοδίων, ενώ σε εφαρμογή της σύμβασης παραχώρησης του 2007 θα αναπτυχθούν πλευρικοί σταθμοί σε Αγιο Στέφανο και Βαρυμπόμπη, είδηση που «ξεσήκωσε» δημάρχους των βορείων προαστίων. Οπως αποκαλύπτει το υπουργείο Υποδομών, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Αττικής της ΝΔ κ. Γιώργου Βλάχου, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, «ο παραχωρησιούχος έχει συμβατικά τη δυνατότητα να προχωρήσει στην κατασκευή και λειτουργία νέων πλευρικών σταθμών διοδίων στις θέσεις των κόμβων Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης και τυχόν αντίρρηση του Δημοσίου για την κατασκευή τους θα επιφέρει την αξίωση καταβολής αποζημιώσεων καθώς το εκ διοδίων έσοδο αποτελεί μέρος του συμβατικού ανταλλάγματος» του έργου. «Ηδη ο παραχωρησιούχος λόγω της μη λειτουργίας των εν λόγω πλευρικών σταθμών διοδίων έχει αιτηθεί αποζημιώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο λόγω απώλειας εσόδων που ανέρχονται σε περίπου 19 εκατ. ευρώ για τον πλευρικό σταθμό Βαρυμπόμπης (για διάστημα από 19.8.2009 ως 30.6.2013) και 38,5 εκατ. ευρώ για τον πλευρικό σταθμό Αγίου Στεφάνου (για το διάστημα από 19.8.2009 ως 30.6.2013)» σημειώνει στην απάντησή του ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Με την κατασκευή των πλευρικών σταθμών, σημειώνει το υπουργείο, επιδιώκεται η ικανοποίηση της αρχής για την αναλογική χρέωση και η διασφάλιση καλύτερων συνθηκών κυκλοφορίας λόγω της αποθάρρυνσης εξόδου. Ωστόσο, επισημαίνει ότι οι κάτοικοι της Αττικής «θα έχουν τη δυνατότητα κίνησης στο εναλλακτικό δίκτυο με συγκριτικά καλύτερες συνθήκες εφόσον δεν επιθυμούν να ακολουθήσουν τον αυτοκινητόδρομο και να πληρώσουν διόδιο τέλος». Επίσης, εκτιμάται ότι θα ξαναπέσει στο τραπέζι το ζήτημα των ηλεκτρονικών διοδίων και της αναλογικής χρέωσης βάσει των διανυόμενων χιλιομέτρων. Πάντως ο κ. Χρυσοχοΐδης έχει εξαγγείλει ότι θα φέρει ρύθμιση για αναλογική χρέωση των κατοίκων της Βόρειας Αττικής και για εκπόνηση μελέτης αναλογικής χρέωσης από όλους τους παραχωρησιούχους τους επόμενους μήνες. Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 3 Δεκεμβρίου 2013 Πηγη: Tovima.gr
4 Δεκ 2013
Οι καυτές πατάτες των μεγάλων οδικών έργων
Ερωτήματα για τις αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές, την αλλαγή του «μείγματος» της χρηματοδότησης των έργων, τα διόδια και την περικοπή του τεχνικού αντικειμένου αναμένεται να θέσουν στη Βουλή οι εκπρόσωποι των κομμάτων στο πλαίσιο της συζήτησης για την κύρωση των τροποποιημένων συμβάσεων παραχώρησης και την επανεκκίνηση των τεσσάρων «παγωμένων» αυτοκινητοδρόμων. Το χρονοδιάγραμμα του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος την Τρίτη έλαβε και επίσημα την υποστήριξη των έργων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θέλει να ψηφιστούν οι νέες συμβάσεις ως τις 9 Δεκεμβρίου προκειμένου να μη χαθούν χρήματα από την κοινοτική συμμετοχή. Σύμφωνα με έμπειρους κοινοβουλευτικούς, μεγάλη έμφαση αναμένεται να δοθεί από τους βουλευτές στο ζήτημα των αποζημιώσεων σε αξιώσεις που αναγνωρίστηκαν από το υπουργείο Υποδομών. Ειδικότερα οι κατασκευαστές αξίωσαν για τους τέσσερις δρόμους 719,9 εκατ. ευρώ, ο ανεξάρτητος μηχανικός πιστοποίησε 473,9 εκατ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο αναγνώρισε και θα πληρώσει τελικά 363,3 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, οι παραχωρησιούχοι αξίωσαν οικονομικά αιτήματα αθροιστικού ύψους 900 εκατ. ευρώ, λαμβάνουν όμως 163 εκατ. ευρώ. Συνολικά, δηλαδή, το Δημόσιο βρέθηκε ενώπιον αξιώσεων 1,6 δισ. ευρώ και αναγνώρισε 526 εκατ. ευρώ, τα οποία και θα καταβάλλει σε παραχωρησιούχους και κατασκευαστές. «Το θέμα των αξιώσεων προσφέρεται πολιτικά» παραδέχεται βουλευτής, ο οποίος επισημαίνει ότι το υπουργείο θα πρέπει να ξεκαθαρίσει αν δίδονται αποζημιώσεις για τμήματα των έργων που «κόβονται». Στελέχη του υπουργείου πάντως έχουν διαβεβαιώσει ότι τέτοιες αποζημιώσεις δεν δίδονται. Επίσης θεωρείται σίγουρο ότι θα συζητηθεί η τύχη της σήραγγας της Κλόκοβας της Ιόνιας οδού, η οποία «παίζεται» στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για την Κλόκοβα σε περίπτωση ακύρωσης των περιβαλλοντικών όρων από το ΣτΕ και νέας χάραξης του έργου «ενδέχεται να προσαυξηθεί κατά 100 εκατ. ευρώ». Διόδια και κοινός «κουμπαράς» Ενδιαφέρον θα έχουν οι συζητήσεις για τα διόδια, σύμφωνα με στελέχη της συμπολίτευσης. Για παράδειγμα, στη Νέα οδό, η οποία θα έχει κοινό «κουμπαρά» με τον Ε65, ο οποίος χάνει την κρατική επιδότηση και εξοικονομεί 1,6 δισ. ευρώ για το Δημόσιο (σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους), θα έρθουν αυξήσεις ως και 60% στους σταθμούς διοδίων, ενώ σε εφαρμογή της σύμβασης παραχώρησης του 2007 θα αναπτυχθούν πλευρικοί σταθμοί σε Αγιο Στέφανο και Βαρυμπόμπη, είδηση που «ξεσήκωσε» δημάρχους των βορείων προαστίων. Οπως αποκαλύπτει το υπουργείο Υποδομών, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Αττικής της ΝΔ κ. Γιώργου Βλάχου, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, «ο παραχωρησιούχος έχει συμβατικά τη δυνατότητα να προχωρήσει στην κατασκευή και λειτουργία νέων πλευρικών σταθμών διοδίων στις θέσεις των κόμβων Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης και τυχόν αντίρρηση του Δημοσίου για την κατασκευή τους θα επιφέρει την αξίωση καταβολής αποζημιώσεων καθώς το εκ διοδίων έσοδο αποτελεί μέρος του συμβατικού ανταλλάγματος» του έργου. «Ηδη ο παραχωρησιούχος λόγω της μη λειτουργίας των εν λόγω πλευρικών σταθμών διοδίων έχει αιτηθεί αποζημιώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο λόγω απώλειας εσόδων που ανέρχονται σε περίπου 19 εκατ. ευρώ για τον πλευρικό σταθμό Βαρυμπόμπης (για διάστημα από 19.8.2009 ως 30.6.2013) και 38,5 εκατ. ευρώ για τον πλευρικό σταθμό Αγίου Στεφάνου (για το διάστημα από 19.8.2009 ως 30.6.2013)» σημειώνει στην απάντησή του ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Με την κατασκευή των πλευρικών σταθμών, σημειώνει το υπουργείο, επιδιώκεται η ικανοποίηση της αρχής για την αναλογική χρέωση και η διασφάλιση καλύτερων συνθηκών κυκλοφορίας λόγω της αποθάρρυνσης εξόδου. Ωστόσο, επισημαίνει ότι οι κάτοικοι της Αττικής «θα έχουν τη δυνατότητα κίνησης στο εναλλακτικό δίκτυο με συγκριτικά καλύτερες συνθήκες εφόσον δεν επιθυμούν να ακολουθήσουν τον αυτοκινητόδρομο και να πληρώσουν διόδιο τέλος». Επίσης, εκτιμάται ότι θα ξαναπέσει στο τραπέζι το ζήτημα των ηλεκτρονικών διοδίων και της αναλογικής χρέωσης βάσει των διανυόμενων χιλιομέτρων. Πάντως ο κ. Χρυσοχοΐδης έχει εξαγγείλει ότι θα φέρει ρύθμιση για αναλογική χρέωση των κατοίκων της Βόρειας Αττικής και για εκπόνηση μελέτης αναλογικής χρέωσης από όλους τους παραχωρησιούχους τους επόμενους μήνες. Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 3 Δεκεμβρίου 2013 Πηγη: Tovima.gr