Θα καλέσει δε την αντιπολίτευση να ξεκαθαρίσει την θέση της για το αν στηρίζει ή όχι τις κόκκινες γραμμές του πρωθυπουργού στο πεδίο της διαπραγμάτευσης. Νέα Δημοκρατία, Ποτάμι και ΠΑΣΟΚ θα υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση ευθύνεται για το «χρηματοδοτικό αδιέξοδο» και θα καλέσουν τον πρωθυπουργό να προχωρήσει άμεσα σε συμφωνία για να μην οδηγήσει την χώρα σε «ρήξη» με τους εταίρους.
Οι ενστάσεις των φορέων και οι εγγυήσεις του Δ. Μάρδα
Πάντως, η ΠΝΠ φαίνεται πως πάει για ψήφιση χωρίς οι άμεσα εμπλεκόμενοι, Δήμαρχοι, Περιφερειάρχες, πρυτάνεις και διοικητές νοσοκομείων να έχουν πεισθεί ότι η κυβέρνηση μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των χρημάτων τους. Ενδεικτικές είναι οι τοποθετήσεις των εκπροσώπων τους κατά την χθεσινή συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής που ζήτησαν από την κυβέρνηση συγκεκριμένο νομοσχέδιο που θα καθορίζει την χρονική διάρκεια την ρύθμισης και τον μηχανισμό ομαλής χρηματοδότησής τους.
Από την πλευρά της κυβέρνησης ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας επιχείρησε να κάμψει τις ενστάσεις επισημαίνοντας τις εγγυήσεις του προγράμματος διαχείρισης των ταμειακών τους διαθέσιμων.
Ο υπουργός υποστήριξε πως ο ειδικός λογαριασμός της ΤτΕ θα λειτουργεί όπως ένας τραπεζικός λογαριασμός εμπορικής τράπεζας όπου ο πελάτες μπορούν ανα πάσα ώρα και στιγμή να «σηκώνουν» τα χρήματά του. «Η ιδιαιτερότητα είναι» είπε ο κ. Μάρδας «πως η ΤτΕ μπορεί να κάνει χρήση των χρημάτων»!
Ωστόσο, ξεκαθάρισε πως από τα ταμειακά διαθέσιμα που πρέπει να οδηγηθούν στην ΤτΕ εξαιρούνται τα ανταποδοτικά τέλη και πως η επένδυση δεν θα γίνει σε ομόλογα αλλά αποκλειστικά σε ρέπος με το ελληνικό δημόσιο και με απόδοση 2,6%.
Κληθείς δε να σχολιάσει τι θα συμβεί με τη ζημία (penalty) που θα υποστούν οι φορείς που θα αναγκαστούν να σπάσουν προθεσμιακές καταθέσεις σε εμπορικές τράπεζες ο κ. Μάρδας εξήγησε ότι αυτή θα την επωμιστεί το Δημόσιο με νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες. Διαβεβαίωσε, δε τους πρυτάνεις ότι τα κοινοτικά κονδύλια των πανεπιστήμιων θα μεταφερθούν μεν στην Τράπεζα της Ελλάδας αλλά δεν θα επενδυθούν. Δεν εξήγησε, όμως, γιατί μεταφέρονται και αυτά παρά τις αντιδράσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων. Σημείωσε τέλος «Ότι έχει σχέση με λειτουργικά και καταναλωτικά έξοδα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν διαθέσιμα.
Νωρίτερα, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμαρουσίου Γιώργος Πατούλης ξεκαθάρισε « την κάθετη αντίθεση της ΚΕΔΕ στην πρακτική της Κυβέρνησης να νομοθετεί για ζητήματα που αφορούν την Αυτοδιοίκηση , με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου». Μίλησε για «θεσμική εκτροπή, που πλήττει ευθέως την συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξαρτησία του θεσμού μας» και υποστήριξε πως «Η επίκληση της πραγματικά δύσκολης δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελεί άλλοθι για να προσφεύγουμε σε πρακτικές, που υπονομεύουν το κύρος των θεσμών». Τέλος κάλεσε την κυβέρνηση να αφήσει τα «μισόλογα» και να καταθέσει συγκεκριμένο νομοσχέδιο που να απαντήσει «πόσο διάστημα θα διαρκέσει η δέσμευση των χρημάτων μας και με ποιο μηχανισμό θα διασφαλιστεί η ομαλή χρηματοδότηση της λειτουργίας των δημοτικών μας υπηρεσιών».
Ο πρόεδρος της Ενωσης Περιφερειών Κώστας Αγοραστός υποστήριξε ότι «πλήττεται η οικονομική αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης. Παίρνετε όλα τα χρήματα και τα δίνετε με σταγονόμετρο» ενώ επισήμανε ότι αναμένεται συνάντηση με τον πρωθυπουργό. Κάλεσε τους βουλευτές να μην «κομματικοποιούν» τις τοποθετήσεις των εκπροσωπών των ΟΤΑ υπενθυμίζοντας ότι η ΕΝΠΕ είχε προσφύγει στο ΣτΕ για ακύρωση απόφασης της προηγούμενης κυβέρνησης. «Θα σας δώσουμε τα πάντα αρκεί να υπάρχει σχέδιο και λογική. Οι ΟΤΑ δεν είναι ξέφραγο αμπέλι» είπε ο κ. Αγοραστός σημειώνοντας ότι το σύνολο σχεδόν των περιφερειαρχών ανησυχούν για τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Την θερμή υποστήριξη της κυβερνητικής ρύθμισης εξέφρασε η αντιπεριφερειάρχης Αττικής Ερμιόνη Κυπριανίδου ξεκαθαρίζοντας ότι η περιφέρειά της θα συμβάλει στην προσπάθεια «να βγούμε από την κρίση με την χώρα όρθια χωρίς μέτρα λιτότητας και ιδιωτικοποιήσεις». Υποστήριξε ότι «Η απόφαση της κυβέρνηση για τη μεταφορά ταμειακά διαθέσιμα είναι προσωρινός σχεδιασμός για να ξεφύγει η χώρα από το ασφυκτικό πλαίσιο που σκόπιμα δημιουργούν οι δανειστές». Τέλος, την δραματική εικόνα των οικονομικών των πανεπιστημίων περιέγραψε ο κ. Βασίλης Διγαλάκης εκπροσωπώντας τις πρυτανικές αρχές. «Πολύ σύντομα τα πανεπιστήμια θα είναι σε αδυναμία λειτουργίας. Τα πανεπιστήμια μας μπορεί να μην αντέξουν εως το καλοκαίρι καθώς δεν υπάρχουν χρήματα» υποστήριξε ενώ παράλληλα επισήμανε ότι μπαίνει θέμα αντισυνταγματικότητας. Τέλος κάλεσε την κυβέρνηση να μην βάλει χέρι στα ευρωπαϊκά κονδύλια.
Τι ισχύει με τις αποδόσεις, τις εγγυήσεις και πότε θα παίρνουν πίσω τα χρήματά τους οι φορείς;
Ο κ. Μιχαήλ Μιχαλόπουλος προϊστάμενος της διεύθυνσης συστημάτων, πληρωμών και διακανονισμών της ΤτΕ εξήγησε ότι τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων που θα οδηγηθούν στην τράπεζα της Ελλάδας θα επενδυθούν μόνο σε ρέπος του ελληνικού δημοσίου με εποτόκιο 2,6%. Υποστήριξε ότι κάθε φορέας εξακολουθεί να έχει την αυτοτέλεια στην ταμειακή του διαχείριση διατηρώντας τους λογαριασμούς που έχει σε εμπορικές τράπεζες. Ωστόσο παραδέχθηκε πως η επιστροφή μεγάλων ποσών θα μπορεί να γίνεται μόνο μετά από προγραμματισμό καθώς εάν αιφνιδιαστικά η διοίκηση ενός φορέα ζητήσει την επιστροφή των χρημάτων του τότε θα δίδεται μόλις το 10%. «Σε ότι αφορά την διαθεσιμότητα των κεφαλαίων που μεταφέρονται στην ΤτΕ σύμφωνα με το νόμο, αυτά είναι κατ αρχήν διαθέσιμα προς ανάληψη» είπε για να προσθέσει « όμως είναι προφανές πως αν από ποσό «χ» μου ζητήσετε άμεσα όλο το ποσό τοτε θα πάρετε άμεσα μέχρι 10%. Επίσης εάν κάποιος οργανισμός καταθέσει συγκεκριμένο πρόγραμμα που λεεί ότι ανα δεκαπέντε μέρες θα χρειάζεται το συγκεκριμένο ποσό θα του δίδεται. Ενας προγραμματισμός που ανα μήνα θα καθορίζει τις ανάγκες είναι λύση για να παίρνετε τα χρήματα στην ώρα τους. Το μόνο θέμα είναι για μη προγραμματισμένες και πολύ μεγάλα ποσά. Σε αυτή την περίπτωση εάν είναι στην μέση της εβδομάδας που έχει γίνει το ρεπος πρέπει να συνεννοηθώ με τον αντισυμβαλλόμενο που εγγυάται τα ποσά για να βρεθεί λύση. Αυτό όμως είναι πολιτική απόφαση».
Σύμφωνα δε με το υπόμνημα που κατέθεσε στην επιτροπή «για την αποφυγή δημιουργίας προβλημάτων στη διαχείριση των ρέπος με το ελληνικό δημόσιο απαιτείται η έγγραφη προειδοποίηση προς την ΤτΕ τουλάχιστον δύο ημέρες πριν την προγραμματισμένη απόληψη. Πάντως, αν το ζητούμενο προς απόληψη ποσό είναι μικρό (εως 10% των συνολικών κατατεθειμένων κεφαλαίων του φορέα) ή αφορά προγραμματισμένη ανάληψη, η αποδέσμευση θα γίνεται άμεσα.
Σε διαφορετική περίπτωση, όταν πρόκειται για ανάληψη μη προγραμματισμένου μεγάλου ποσού που αφορά έκτακτες ταμειακές ανάγκες του φορέα, η ικανοποίηση του αιτήματός μπορεί να αναβληθεί για μερικές ημέρες για να υπάρξουν προηγουμένως συνεννοήσεις με το ελληνικό δημόσιο για τον επαναπρογραμματισμό των ρεπος». Αναφορικά με τις αποδόσεις είπε ότι πως είναι στο 2,6% ενώ ξεκαθάρισε ότι τα χρήματα είναι εγγυημένα «Η θεωρεία μας είναι 1 ευρώ βάζεις ένα θα πάρεις -χωρίς να μιλάμε για τις προσόδους».
Στους δρόμους οι δήμαρχοι
Σε τρίωρη κινητοποίηση με συμβολικό κλείσιμο όλων των υπηρεσιών των δήμων προχωρά η ΚΕΔΕ σήμερα, στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων που έχει αποφασίσει ενόψει της ψήφισης από τη Βουλή της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τα ταμειακά διαθέσιμα της Αυτοδιοίκησης και φορέων του Δημοσίου.
Ταυτόχρονα, οι δήμαρχοι θα συγκεντρωθούν σήμερα έξω από τη Βουλή.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα κινητοποιήσεων που έχει αποφασίσει η ΚΕΔΕ έχει ως εξής:
Σήμερα Παρασκευή 24 Απριλίου 2015, στις 11.30 π.μ. , το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. και Δήμαρχοι από όλη τη χώρα θα συγκεντρωθούν στη Βουλή, προκειμένου να επιδώσουν στο Προεδρείο της και στους Πολιτικούς Αρχηγούς όλων των κομμάτων το ψήφισμα της Κ.Ε.Δ.Ε. καθώς και αναλυτικό υπόμνημα με τις θέσεις της, ενόψει της ψήφισης της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου στην Ολομέλεια της Βουλής που συνεδριάζει για το σκοπό αυτό στις 12 το μεσημέρι.
Ταυτόχρονα, οι υπηρεσίες των Δήμων όλης της χώρας θα παραμείνουν ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ κλειστές από τις 12 ως τις 3 το μεσημέρι, με εξαίρεση τις κοινωνικές υπηρεσίες και οι εργαζόμενοι θα παραμείνουν έξω από τα δημοτικά καταστήματα, ως ένδειξη συμπαράστασης και στήριξης στις κινητοποιήσεις της Αυτοδιοίκησης.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η ΚΕΔΕ επιμένει στο αίτημά της για συνάντηση με τον πρωθυπουργό «προκειμένου να ενημερωθούμε με υπεύθυνο και ειλικρινή τρόπο για την πραγματική κατάσταση της οικονομίας, προκειμένου η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού να συμβάλλει με κάθε τρόπο στην εθνική προσπάθεια για ξεπέρασμα της κρίσης».
protothema.gr