22 Δεκ 2015

«Τρύπα» 100 εκατ. ευρώ στις αστικές συγκοινωνίες

«Τρύπα» 100 εκατ. ευρώ στις αστικές συγκοινωνίεςΤα 100 εκατ. ευρώ ξεπέρασαν οι πρωτογενείς ζημιές του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής το δεκάμηνο του 2015, σύμφωνα με έγγραφα που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και προμηνύουν ότι η «τρύπα» θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο ώς τη λήξη του έτους.


Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του ΟΑΣΑ για το 2015 υπολόγιζε σύνολο εσόδων ύψους 280 εκατ. ευρώ (260 εκατ. ευρώ από υπηρεσίες), στο δεκάμηνο του 2015 το «κοντέρ» γράφει τζίρο μόλις 180 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, τα συνολικά λειτουργικά έσοδα του Ομίλου προ της κρατικής επιδότησης μειώθηκαν κατά 46 εκατ. ευρώ ή 20% έναντι του δεκαμήνου του 2014.

Μετά την κρατική επιδότηση (σταθερά κυμαίνεται στα 85 εκατ. ευρώ για το σύνολο του έτους), η επίδοση των αστικών συγκοινωνών φτάνει σε ζημιές ύψους 25 εκατ. ευρώ, αντί λειτουργικού κέρδους 3,6 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο περυσινό δεκάμηνο.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η μείωση των εσόδων συνολικά στον όμιλο ΟΑΣΑ κατά 20% αποδίδεται στα μειωμένα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και ετήσιων καρτών, στη μη καταβολή των επιδοτήσεων από το Δημόσιο (για τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μεταφορά ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού), στη διαφορετική λογιστική αντιμετώπιση από την ΟΣΥ του μεταβατικού λογαριασμού πωλήσεων εισιτηρίων, στην παροχή δωρεάν συγκοινωνιών για δέκα ημέρες τον Ιούλιο, στην ελεύθερη μετακίνηση των ανέργων και στην αλλαγή του ΦΠΑ, ο οποίος απορροφάται από τους συγκοινωνιακούς φορείς.

Συγκεκριμένα, στο 10μηνο του 2015 τα έσοδα της ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) από υπηρεσίες υπέστησαν μείωση κατά σχεδόν 20% και υποχώρησαν από 98 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο σε 78 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της πτώσης των εσόδων από πωλήσεις εισιτηρίων κατά 17%. Παράλληλα, από τα υπουργεία Εργασίας και Παιδείας δόθηκαν μόνο 2,8 εκατ. ευρώ αντί 10 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Μάλιστα, οι ακυρώσεις των εισιτηρίων ήταν μειωμένες κατά σχεδόν 25% σε σχέση με το δεκάμηνο του 2014, ενώ τα λοιπά λειτουργικά έσοδα μειώθηκαν κατά 15%. Η ΟΣΥ κατά το δεκάμηνο εμφανίζει λειτουργικό έλλειμμα μετά την επιδότηση ύψους 19 εκατ. ευρώ αντί 10 εκατ. ευρώ πέρυσι. Όμως προ επιδότησης το έλλειμμα φτάνει τα 95 εκατ. ευρώ αντί 90 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Αντιστοίχως, στη ΣΤΑΣΥ τα έσοδα από πωλήσεις υπηρεσιών διαμορφώθηκαν σε 83 εκατ. ευρώ αντί 106 εκατ. ευρώ πέρυσι, καταγράφοντας μείωση 21%. Στη μείωση, όπως αναφέρεται, συντελούν επίσης η μείωση εσόδων από τα υπουργεία (από 5,7 εκατ. ευρώ πέρυσι σε 2,8 εκατ. ευρώ εφέτος) και η αλλαγή της κατανομής των εσόδων μεταξύ ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ από τον Σεπτέμβριο του 2014. Το αποτέλεσμα είναι η ΣΤΑΣΥ να εμφανίζει λειτουργικό έλλειμμα ύψους 9 εκατ. ευρώ έναντι πλεονάσματος 10 εκατ. ευρώ το 2014.

Τα συγκεκριμένα στοιχεία διαβιβάστηκαν προ ημερών στους βουλευτές της επιτροπής ΔΕΚΟ από τον υπουργό Υποδομών, ο οποίος κατήγγειλε κακοδιαχείριση και κακοδιοίκηση στους συγκοινωνιακούς φορείς της Αττικής, αφήνοντας να εννοηθεί ότι γίνεται «πάρτι» με τους οδηγούς της ΟΣΥ και τα ρεπό τους.

Στον κ. Σπίρτζη απάντησε με εξώδικο το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ (που τυπικά απευθύνεται στην ΟΣΥ αλλά κοινοποιείται στο υπουργείο), με το οποίο οι οδηγοί ζητούν τη χορήγηση των ρεπό τους. Μάλιστα, σε ανακοίνωσή τους κατηγόρησαν τον υπουργό Υποδομών για «κοινωνικό αυτοματισμό, προχειρότητα και συκοφαντική διάθεση».

Στο μεταξύ, σύμφωνα με έγγραφα που αναρτήθηκαν στη Δι@ύγεια, εγκρίνονται πέντε σχέδια συμβάσεων του ΟΑΣΑ με το υπουργείο Εργασίας, αθροιστικής αξίας 105 εκατ. ευρώ για τη μετακίνηση με μειωμένο κόμιστρο των άνω των 65 ετών πολιτών (13,1 εκατ. ευρώ) και των νέων ως 18 χρόνων (9,7 εκατ. ευρώ), καθώς και τη δωρεάν μεταφορά των πολυτέκνων (6,2 εκατ. ευρώ), των ΑΜΕΑ (13,5 εκατ. ευρώ) και κυρίως των ανέργων (63 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με στελέχη του ΟΑΣΑ, αν αυτές οι συμβάσεις εφαρμοστούν, όχι απλώς αποκαθίσταται η «τρύπα» του 2015, αλλά τακτοποιείται το πρόβλημα των συγκοινωνιών γενικότερα. Ωστόσο, μένει να αποδειχθεί αν το υπουργείο Εργασίας βρει και τα χρήματα και αν επιπλέον πληρώσει τις συγκοινωνίες.

Στο μεταξύ, ζήτημα διαφάνειας τίθεται στον ΟΑΣΑ λόγω της ετεροχρονισμένης δημοσίευσης στη
Δι@ύγεια αποφάσεων ανάθεσης συμβάσεων που ελήφθησαν το 2014, αλλά αναρτώνται αυτές τις ημέρες. Μεταξύ άλλων δημοσιεύθηκε απόφαση ανάθεσης του έργου της αξιολόγησης των διαδικασιών παραγωγής και διανομής των εισιτηρίων του Ομίλου ΟΑΣΑ στην PWC τον Δεκέμβριο του 2014, όμως αυτό έγινε γνωστό πριν από λίγες μόλις ημέρες.