Υπαναχωρώντας από την προηγούμενη στάση της ότι οι αμερικανικές εκλογές δεν μπορεί να επηρεάστηκαν από παραπλανητικές αναρτήσεις, η διεύθυνση του Facebook παραδέχεται τώρα ότι καταγράφει οργανωμένες επιχειρήσεις χειρισμού της κοινής γνώμης από κυβερνήσεις ή άλλες οργανωμένες μονάδες.
Η εταιρεία αναφέρει μάλιστα ότι διέγραψε 30.000 «ψευδή» προφίλ ενόψει των γαλλικών εκλογών, και έλαβε μέτρα για «αρκετές» παρόμοιες περιπτώσεις στη διάρκεια των περυσινών αμερικανικών εκλογών.
Το Facebook υπόσχεται τώρα να αναπτύξει μεταξύ άλλων συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που θα περιορίσουν περαιτέρω το φαινόμενο αναγνωρίζοντας τους πλαστούς λογαριασμούς.
Έκθεση 13 σελίδων που ανάρτησε η εταιρεία την Πέμπτη αναφέρει ότι οι οργανωμένες «επιχειρήσεις πληροφοριών» αποτελούν πιο περίπλοκο πρόβλημα από ό,τι οι παραδοσιακές επιθέσεις χάκερ και η απάτη μέσω Διαδικτύου.
Πέρα από την ανάρτηση ψευδών αναφορών, τα πλαστά προφίλ στο Facebook αναλαμβάνουν να «ενισχύσουν» την παραπληροφόρηση διαδίδοντας όσο γίνεται περισσότερο τις ψευδείς αναφορές και ενισχύοντάς τες με επιπλέον «like».
Στόχος είναι συχνά η προώθηση ή δυσφήμηση ενός πολιτικού υποψηφίου, ενώ σε άλλες περιπτώσεις η επιχείρηση αποσκοπεί στη διασπορά δυσπιστίας ή τη σύγχυση, επισημαίνει η έκθεση, η οποία συντάχθηκε από τον διευθυντή ασφάλειας της Facebook μαζί με δύο βετεράνους της ηλεκτρονικής ασφάλειας που προέρχονται από τις εταιρείες Dell SecureWorks και FireEye Inc.
Όπως επισημαίνει το Reuters, το οποίο εξέτασε την έκθεση πριν από τη δημοσιοποίησή της, στη διάρκεια της περυσινής προεκλογικής περιόδου στις ΗΠΑ, προφίλ με πλαστά στοιχεία διέσπειραν το περιεχόμενο υποκλαπέντων ηλεκτρονικών μηνυμάτων, στο πλαίσιο επιχείρησης που αποδίδεται από τις ΗΠΑ στη ρωσική κυβέρνηση.
Οι συντάκτες της έκθεσης διευκρινίζουν επίσης ότι τα ευρήματα «δεν βρίσκονται σε αντίθεση» με το συμπέρασμα ότι η Ρωσία προσπάθησε να παρέμβει στις εκλογές. Η έκθεση δεν αναφέρεται σε άλλες χώρες.
Όσον αφορά τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η εταιρεία, αυτά περιλαμβάνουν την ανάπτυξη συστημάτων μηχανικής μάθησης που ανιχνεύουν ύποπτες δραστηριότητες, όπως προφίλ που ανεβάζουν αναρτήσεις κατά ριπάς ή αναρτούν επανειλημμένα το ίδιο μήνυμα.
Σύμφωνα με την έκθεση, πάντως, πίσω από τα πλαστά προφίλ βρίσκονται συνήθως άνθρωποι -πιθανώς κυβερνητικοί πράκτορες ή επαγγελματίες που γνωρίζουν την τοπική γλώσσα και την πολιτική κατάσταση- και όχι bot.
Όπως επισημαίνει το Reuters, η εκστρατεία που εξαγγέλλει τώρα το Facebook δείχνει μια δραματική αλλαγή στάση σε σχέση με τον περασμένο Νοέμβριο, όταν ο διευθύνων σύμβουλος Μαρκ Ζούκερμπεργκ χαρακτήριζε «τρελή ιδέα» τις υποψίες ότι τα λεγόμενα fake news θα μπορούσαν να είχαν επηρεάσει το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών.