14 Μαρ 2019

Ανατροπή για τον αγωγό East Med: Και ενεργειακοί κολοσσοί μπαίνουν στο παιχνίδι

Ανατροπή για τον αγωγό East Med: Και ενεργειακοί κολοσσοί μπαίνουν στο παιχνίδι | in.grΝέα δεδομένα στην ενεργειακή σκακιέρα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου φέρνει η στήριξη της Αιγύπτου στο επενδυτικό σχέδιο του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου East Med που προωθούν οι χώρες της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου με κατεύθυνση προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Την ίδια στιγμή και σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», οι τρεις πλευρές, με την παρότρυνση και των ΗΠΑ, επιδιώκουν να βάλουν στο σχήμα των εταιρειών που προωθούν τον αγωγό, τις ΔΕΠΑ και Edison, και την αμερικανική ExxonMobil.

Μάλιστα πηγές θέλουν – και – για τον λόγο αυτόν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, που βρίσκεται στο Χιούστον των ΗΠΑ στο πλαίσιο της διεθνούς ενεργειακής εκδήλωσης CERAWeek 2019, να συναντήθηκε χθες αργά το βράδυ με εκπροσώπους του πετρελαϊκού κολοσσού. Σημειωτέον ότι η ExxonMobil με την Total και τα ΕΛΠΕ έχουν αναδειχθεί ως επιλεγέντες αιτούντες για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στις θαλάσσιες περιοχές Δυτικά και Νοτιοδυτικά της Κρήτης.
Βεβαίως η κατασκευή του αγωγού είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο έργο το οποίο για ορισμένους είναι αδύνατο και να γίνει. Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ πριν από το 2013 πολέμησε τον αγωγό, όπως και κάθε άλλη προσπάθεια για οικονομική διπλωματία της τότε κυβέρνησης. Διότι για την Αριστερά τότε το Ισραήλ και ο Νετανιάχου ήταν «δολοφόνοι των Παλαιστινίων» και «γεράκια». Σήμερα είναι σύμμαχοι.
O Γιάννης Μανιάτης, βουλευτής του ΚΙΝΑΛ και τότε ο υπουργός που «έτρεξε» τον αγωγό East Med, αναφέρει ότι το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ απειλούσε τα μέλη του δ.σ. της ΔΕΠΑ να μην προχωρήσουν σε μελέτες για τον αγωγό τονίζοντάς τους ότι πρόκειται για σπατάλη του δημοσίου χρήματος.

Τι φέρνει ο αγωγός

Είναι ένας αγωγός άγνωστος για το ευρύ κοινό που, όμως, αν γίνει πραγματικότητα θα αλλάξει τα δεδομένα σε ολόκληρη την περιοχή και θα έχει τεράστια οφέλη για την Ελλάδα.
Η κυβέρνηση Νετανιάχου φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει το μεγάλο αυτό έργο το οποίο έχει προϋπολογισμό 6 – 7 δις ευρώ.
Όπως τονίζουν οι ειδικοί, πρόκειται πράγματι περί ενός έργου ύψιστης γεωπολιτικής σημασίας. Είναι ένας αγωγός που θα μπορεί να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα μεγάλα κοιτάσματα που έχουν βρεθεί στη Μεσόγειο μέσω Κύπρου και Ελλάδας στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο ο αγωγός 1.900 χιλιομέτρων θα είναι βυθισμένος σε πολύ μεγάλα βάθη και γι’ αυτό έχει πολλές δύσκολες τεχνικές λεπτομέρειες.
Τη διετία 2011 – 2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (EastMed) με στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας. Το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία. Στη γειτονική μας χώρα θα φθάνει μέσω του αγωγού IGI – Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ), που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του Έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ – ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison.
Ο αγωγός EastMed εντάχθηκε στον Κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ΕΕ, το 2013. Βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013, η συμμετοχή του σε αυτόν ανανεώθηκε το 2015. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε η συγχρηματοδότησή του από την ΕΕ για τη Δράση «Eastern Mediterranean Νatural Gas Pipeline – Pre-Feed Studies».
Το σύνολο των ανωτέρω συγχρηματοδοτούμενων μελετών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο των Pre-Feed Studies καταστούν σαφή την τεχνική εφικτότητα, την οικονομική βιωσιμότητα και την εμπορική ανταγωνιστικότητα του Έργου. Επίσης, επισημαίνουν την προστιθέμενη αξία του αγωγού EastMed, αλλά και το συμπληρωματικό του χαρακτήρα, στο πλαίσιο των προοπτικών εξαγωγής του φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης.
Σύμφωνα με τις εν λόγω μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ. α.) ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κυβ. μέτρα φ. α.

Στο Χιούστον

Σε ό,τι αφορά τον East Med, όπως ανακοινώθηκε χθες από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο Σταθάκης συμμετείχε στο περιθώριο του συνεδρίου του Χιούστον σε συνάντηση με τους υπουργούς Ενέργειας της Αιγύπτου Ταρέκ ελ Μόλα, του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτζ, της Κύπρου Γιώργου Λακκοτρύπη και του υφυπουργού Ενέργειας των ΗΠΑ Μαρκ Μενέζες. Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η στήριξη όλων στον αγωγό. Με βάση αυτή την αναφορά, προκύπτει πως και η Αίγυπτος εκφράστηκε θετικά για το έργο και, όπως αναφέρουν πηγές, δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα και η έμπρακτη στήριξή της στο επενδυτικό σχέδιο.
Ο έλληνας υπουργός συμμετείχε με τους τρεις ομολόγους του των χωρών της Αιγύπτου, της Κύπρου και του Ισραήλ σε εργασίες του συνεδρίου CERAWeek με θέμα τις πρόσφατες ανακαλύψεις κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Ο Σταθάκης αναφέρθηκε στις έρευνες που θα ξεκινήσουν και στη χώρα μας με την ελπίδα η Ελλάδα να αναλάβει κι εκείνη τον ρόλο παραγωγού, ενώ χαρακτήρισε τον East Med ως τεχνικά και εμπορικά βιώσιμη λύση που θα συνεισφέρει στην εμπορική εκμετάλλευση των κοιτασμάτων.