Κυβέρνηση και αντιπολίτευση παραδέχθηκαν χθες ότι το 2014 έκλεισε με υστέρηση στα έσοδα της τάξης των 2 δισ. ευρώ.
Το υπουργείο οικονομικών τόνιζε στην δική του ανακοίνωση ότι στο ποσό αυτό δεν υπολογίζονταν και τα κέρδη από τα ομόλογα που έπρεπε να πάρει η Ελλάδα το 2014 καθώς αυτά δεν προσμετρώνται στο πρωτογενές αποτέλεσμα αλλά μόνο στο χρηματοδοτικό κενό.
Λόγω του παγώματος των διαπραγματεύσεων για το ελληνικό πρόγραμμα η Ελλάδα δεν εισέπραξε ούτε και τα 1,9 δισ. ευρώ από τα κέρδη της ΕΚΤ από τα ελληνικά ομόλογα που παρακρατά η ΕΚΤ.
Συνεπώς το χρηματοδοτικό κενό με το οποίο άνοιξε το 2015 έφτασε τα 3,9 δισ. ευρώ ενώ τόσο τον Ιανουάριο όσο και τον Φεβρουάριο τα δημόσια έσοδα παρουσίαζαν σταθερή υστέρηση της τάξης του 1 δισ. ευρώ .
Με βάση την εκτίμηση του ΔΝΤ που έγινε με την λήξη της πέμπτης αξιολόγησης του προγράμματος η Ελλάδα θα παρουσίαζε χρηματοδοτικό κενό ύψους 12,5 δισ. ευρώ μετά τα μέσα του χρόνου .
Η βασικές παραδοχές για την εκτίμηση αυτή ήταν ότι η Ελλάδα θα είχε πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ ( 2,7 δισ. ευρώ ) το 2014 και θα είχε μια σχετική αστοχία στο στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ ( 5,5 δισ. ευρώ ) το 2015 .
Τα αποτελέσματα όμως του προϋπολογισμού του 2014 και η έως τώρα πορεία του προϋπολογισμού του 2015 κάνουν την κατάσταση ακόμη χειρότερη απαιτώντας άμεσα μέτρα ή νέα χρηματοδότηση από τους εταίρους και δανειστές μας .
Ο υπουργός οικονομικών κ Γιάννης Βαρουφάκης σε διαδοχικές του δηλώσεις είχε αναφερθεί στο ενδεχόμενο λήψης ενός τρίτου δανείου αλλά κάτω από τρεις προϋποθέσεις:
Την ριζική αναθεώρηση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα των επόμενων ετών
Την αναδιάρθρωση του χρέους ώστε να μειωθούν περαιτέρω οι υποχρεώσεις για χρέος
Την χάραξη μιας αναπτυξιακής πολιτικής που θα είχε ως αποτέλεσμα το ύψος των υ επενδύσεων να υπερβαίνει το ύψος της ετήσια αποταμίευσης .
Στασιμότητα στη διαπραγμάτευση
¨Όλα τα παραπάνω όμως απαιτούν συμφωνία και από τους εταίρους και δανειστές οι οποίοι εκπροσωπούνται από την Ομάδα των Βρυξελλών. Αντίθετα απ΄ ότι θα ανέμενε κανείς χθες η ελληνική ομάδα διαπραγμάτευσης είχε ρεπό κάνοντας απολογισμό της έως τώρα δράσης.
Πληροφορίες από την Παρασκευή ήθελαν την ελληνική ομάδα θα μεταβαίνει και πάλι από χθες στις Βρυξέλλες για να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την Ομάδα των Βρυξέλλων.
Στο μεταξύ σήμερα καταφθάνουν στην Αθηνά και νέα τεχνικά κλιμάκια διευρύνοντας το φάσμα της συλλογής στοιχείων από θέματα όπως το ασφαλιστικό τα οικονομικά της υγείας και τα εργασιακά.
Χθες στελέχη που εκπροσωπούσαν την ΕΕ το ΔΝΤ και την ΕΚΤ έκαναν το γύρο των τεσσάρων μεγάλων εμπορικών τραπεζών αναζητώντας στοιχεία για την κεφαλαιακή τους επάρκεια τις εκροές κεφαλαίων αλλά και την πορεία των μη εξυπηρετούμενων δανείων τους.
Παράλληλα βέβαια την συλλογή στοιχείων συνέχιζαν και τενχοκράτες οι οποίοι βρίσκονταν από την Πέμπτη στην Αθήνα ξετινάζοντας στην κυριολεξία τα στοιχεία για το 2014 και το 2015.
ΠΗΓΗ: enikonomia.gr