18 Οκτ 2013

Μηχανή χρήματος το «Ελ. Βενιζέλος»

Μηχανή χρήματος το «Ελ. Βενιζέλος»

Καλά νέα προέκυψαν από το 1ο Συμπόσιο κορυφαίων στελεχών αεροδρομίων (ACES - Athens, 1st Airport Chief Executives' Symposium) που διοργάνωσε την Πέμπτη στην Αθήνα η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Όπως ανακοινώθηκε, το «Ελ. Βενιζέλος» υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με 18 διεθνείς αερολιμένες του εξωτερικού, οι οποίοι, μέσα από την πρωτοβουλία "City Pair Initiative" του ΔΑΑ, θα αναλάβουν την προβολή της Αθήνας ως προορισμού σε στα 170 εκατ. επιβάτες που εξυπηρετούν κάθε χρόνο.

Επίσης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της επικαιροποιημένης μελέτης για τη συνεισφορά του «Ελ. Βενιζέλος» στην ελληνική οικονομία, η οποία ανέρχεται πια στο 2,63% του ΑΕΠ ή αλλιώς σε 5,1 δισ. ευρω προστιθέμενης αξίας κατ' έτος.

Μάλιστα, σύμφωνα με τη διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος», η τρέχουσα συγκυρία αποτελεί ευκαιρία για να καταστεί η Αθήνα διεθνής κόμβος, ενώ, όπως αναγνώρισε, η εξαγορά της Olympic Air από την AEGEAN AIRLINES δημιουργεί συνθήκες δημιουργίας ενός βιώσιμου και ισχυρού «εθνικού πρωταθλητή» που θα ενισχύσει την ελληνική προσπάθεια.

Παράλληλα, κορυφαία στελέχη του αεροπορικού κλάδου εξέφρασαν την ανησυχία τους για τις προκλήσεις του μέλλοντος, καθώς στην Ευρώπη θα υπάρξει έλλειψη αεροπορικής χωρητικότητας, που θα αντιμετωπιστεί νέες επενδύσεις, την ώρα, όμως, που η Ασία θα αναπτύσσεται ραγδαία και οι αερομεταφορείς τόσο της Τουρκίας όσο και του Περσικού Κόλπου θα διεκδικούν ακόμη πιο μεγάλο μεταφορικό έργο από τις ευρωπαϊκές εταιρίες, ενώ τα ιδιωτικά κεφάλαια θα γίνονται πιο ακριβά και τα κρατικά πιο σπάνια.

Δεκαοκτώ αεροδρόμια θα υποστηρίξουν την Αθήνα

Ειδικότερα, με πρωτοβουλία του γενικού διευθυντή του «Ελ. Βενιζέλος», κ. Γιάννη Παράσχη, ο οποίος τυγχάνει πρόεδρος του Διεθνούς Συμβουλίου  Αεροδρομίων, ο ΔΑΑ ξεκίνησε την πρωτοβουλία «City Pair Initiative», με στόχο την ενίσχυση της ελκυστικότητας της Αθήνας και της δυναμικής της ως προορισμού. Πρόκειται - μεταξύ άλλων - για το Ντίσελντορφ, το Αμβούργο, το Λονδίνο, το Μιλάνο, το Μόντρεαλ, τη Μόσχα, τη Νάπολη, τη Βουδαπέστη, τη Μόσχα κτλ.

Έτσι, εκπρόσωποι των 18 αεροδρομίων υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με το «Ελ. Βενιζέλος» και ανέλαβαν να προωθήσουν την πρωτεύουσα ως προορισμό σε Καναδά, ΗΠΑ, Λατινική Αμερική, Ευρωπαϊκή Ένωση και Ρωσία το 2014, με κεντρικό μήνυμα "Perhaψ You're an Aθenian too" σε 170 εκατ. επιβάτες. Σε αντάλλαγμα, το αεροδρόμιο της Αθήνας θα αναλάβει την προώθηση των εν λόγω προορισμών με εκ περιτροπής προβολή.

Παράλληλα, παρουσιάστηκε η επικαιροποιημένη μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών υπό την καθοδήγηση του καθηγητή, κ. Γρηγόρη Πραστάκου, η οποία επαναλαμβάνει το συμπέρασμα ότι το «Ελ. Βενιζέλος» παραμένει ίσως ο σημαντικότερος παράγων δημιουργίας προστιθέμενης αξίας και θέσεων εργασίας στη χώρα.

Όπως δείχνει η μελέτη, ο ΔΑΑ «συνεισφέρει συνολικά 5,1 δισ. ευρώ προστιθέμενης αξίας ετησίως, που αντιστοιχεί σε 2,63% του ΑΕΠ της Ελλάδας», έχει συμβάλει στη δημιουργία σχεδόν 100.000 θέσεις εργασίας, έχει φέρει στα Μεσόγεια προστιθέμενη αξία, ύψους 716 εκατ ευρώ, αλλά και 11.000 θέσεις εργασίας. Επίσης, η κοινότητα του αεροδρομίου αποτελείται από 300 επιχειρήσεις και περισσότερους από 13.000 εργαζόμενους.

Επίσης, η μελέτη βρίσκει ότι σε επίπεδο συνολικής τουριστικής δαπάνης, χάρη στο «Ελ. Βενιζέλος» η προστιθέμενη αξία αυξήθηκε κατά 2,65 δισ. ευρώ με παράλληλη δημιουργία 71.791 θέσεων εργασίας.

Δεν είναι οι χρεώσεις, αλλά το ΑΕΠ

Για την Αθήνα και την ελληνική αγορά μίλησε και ο γενικός διευθυντής του «Ελ. Βενιζέλος». Ο κ. Παράσχης σημείωσε ότι, παρά τα θρυλούμενα, δεν είναι οι χρεώσεις των αεροδρομίων ή οι τιμές των εισιτηρίων, αλλά το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν που καθορίζει τα μεγέθη της επιβατικής κίνησης.

Επίσης, παρατήρησε ότι το 2032 η Ασία θα έχει 5,6 δισ. επιβάτες, όσο δηλαδή η Ευρώπη και οι ΗΠΑ μαζί, ενώ αρκετά νωρίτερα, το 2015 η Emirates θα βρίσκεται στην πρώτη θέση σε χωρητικότητα παγκοσμίως, ακολουθώντας την ξέφρενη πορεία των εταιριών του Περσικού.

Το ίδιο θα συμβεί τόσο με το νέο αεροδρόμιο του Ντουμπάι όσο και με το υπό κατασκευή αερολιμένα της Κωνσταντινούπολης, τα οποία θα βρεθούν στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως, εξοβελίζοντας, μάλιστα με πολλαπλάσια κίνηση, την «πρωταθλήτρια» Ατλάντα από την λίστα των αεροδρομίων με την μεγαλύτερη κίνηση.
Ο κ. Παράσχης αναφέρθηκε στην πίεση που ασκείται από τους νέους αεροπορικούς παίκτες και στάθηκε ιδιαίτερα στην Turkish Airlines, η οποία, ενώ το 2002 είχε τα μεγέθη της άλλοτε κρατικής Ολυμπιακής Αεροπορίας, σήμερα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες στον κόσμο.

Παράλληλα, παρατήρησε, οι εταιρίες χαμηλού κόστους αυξάνονται, όμως πλέον η μεγέθυνσή τους επιβραδύνεται και επικαλέστηκε βρετανικά στοιχεία, που δείχνουν ότι ο ρόλος τους είναι υπερτιμημένος. Αυτό φάνηκε από την Ισπανία, είπε, όπου αν και δραστηριοποιείται πλήθος low cost εταιριών, η επιβατική κίνηση μειώθηκε σε ορίζοντα δεκαετίας από τα 230 εκατ. επιβάτες στα 180.

Η εξαγορά θα δημιουργήσει νέο εθνικό πρωταθλητή

Επίσης, τόνισε ότι σε όλη την Ευρώπη οι περιφερειακές αερογραμμές συρρικνώνονται και αντιμετωπίζουν προβλήματα και εξήγησε ότι η εξαγορά της Olympic Air από την AEGEAN AIRLINES μπορεί να φέρει βιώσιμα αποτελέσματα στις αερομεταφορές της χώρας, να στηρίξει ως βάση την Αθήνα και να ανατρέψει την εικόνα των προηγούμενων χρόνων.

Ο κ. Παράσχης αναγνώρισε ότι η εξαγορά της Olympic από την AEGEAN ενισχύει τις πιθανότητες της Αθήνας να καταστεί κόμβος, σημειώνοντας ότι θα επιτρέψει την δημιουργία ενός βιώσιμου εθνικού πρωταθλητή, την ώρα που οι υπόλοιπες περιφερειακές αερογραμμές στην Ευρώπη βιώνουν άσχημες μέρες.

Μάλιστα, παρατήρησε ότι η συγκεκριμένη συγκυρία είναι μία πραγματική ευκαιρία για την Αθήνα, όμως τόνισε όμως ότι θα χρειαστεί οι αεροπορικές να στηρίξουν το εγχείρημα, η πολιτεία να υιοθετήσει εθνική πολιτική αερομεταφορών και η Ευρώπη να εξασφαλίσει τις κατάλληλες συνθήκες, αναγνωρίζοντας την αφόρητη πίεση του «κρατικού καπιταλισμού» που έρχεται από την Ανατολή.

Επίσης, ο γενικός διευθυντής του «Ελ. Βενιζέλος» υπερασπίστηκε το μοντέλο λειτουργίας του «Ελ. Βενιζέλος» σημειώνοντας ότι δεν επιβαρύνει τον φορολογούμενο και υπηρετεί μία λογική χρηματοοικονομική ισορροπία.

Αλλάζει ο παγκόσμιος χάρτης

Για τις διεθνείς προκλήσεις της αεροπορικής βιομηχανίας μίλησε η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων, κυρία Άντζελα Γκίτενς, η οποία παρέθεσε πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία. Η διεθνής επιβατική κίνηση έφτασε τους 5,7 δισ. ταξιδιώτες, πρωτίστως λόγω της ανάπτυξης των αναδυόμενων αγορών και των κρατών BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα), όμως η κίνηση των αεροσκαφών μειώθηκε κατά 0,6%. Παράλληλα, η εμπορευματική κίνηση ήταν στάσιμη, με εξαίρεση την Μέση Ανατολή.

Όπως τόνισε, τα αεροναυτικά έσοδα των αεροδρομίων έρχονται κατά 28% από χρεώσεις στους επιβάτες, κατά 23% από χρεώσεις στα αεροσκάφη, κατά 10% από τις ενοικιάσεις των τέρμιναλ κτλ και, άρα, όπως είπε, «τα αεροδρόμια μοιράζονται τον επιχειρηματικό κίνδυνο με τις αεροπορικές εταιρίες», καθώς είναι και αυτά ευάλωτα από την μείωση της κίνησης.

Παράλληλα, τα μη αεροναυτικά έσοδα προέρχονται κατά 20% από το real estate, κατά 27% από την παραχώρηση σημείων λιανικής, κατά 19% από την εκμίσθωση χώρων στάθμευσης, κατά 6% από την ενοικιάσεις οχημάτων, κατά 5% από εστίαση και ψυχαγωγία κτλ, ενώ το μεγαλύτερο έξοδο προκύπτει από τις δαπάνες προσωπικού (34%).

Αγορά δύο ταχυτήτων η Ευρώπη

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του παραρτήματος Ευρώπης του Διεθνούς Συμβουλίου  Αεροδρομίων, κ. Ολιβιέρ Γιάνκοβετς, η επιβατική κίνηση στην Γηραιά Ήπειρο αυξήθηκε κατά 1,8%, ενώ οι επιβάτες έφτασαν τα 1,8 δισ., επίδοση που αποτέλεσε ρεκόρ. Ωστόσο, τόσο τα εμπορεύματα όσο και η επιβατική κίνηση μειώθηκαν, ενώ δημιουργείται πια αγορά δύο ταχυτήτων μεταξύ της ΕΕ και της νέας αεροπορικής Ευρώπης, στην οποία ενέταξε την Τουρκία και τη Ρωσία, όπου καταγράφεται αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 38%.

Ωστόσο, το 27% των αεροδρομίων στην Ευρώπη χάνουν επιβατική κίνηση. «Δεν περιμένουμε δυναμική ανάπτυξης» είπε ο κ. Γιάκνοβετς, σημειώνοντας ότι η μακροιοικονομική κατάσταση, η φορολόγηση, η τιμή των καυσίμων και η αναταραχή στη Μέση Ανατολή αποτελούν παράγοντες αρνητικούς για την ανάπτυξη των αεροπορικών εταιριών.

Επίσης, εξέφρασε την απορία του για το ποια θα είναι η επόμενη αεροπορική εταιρία που θα βάλει «λουκέτο», καθώς το προηγούμενο διάστημα ήταν «φονικό» για μία σειρά από αερογραμμές όπως η Malev και η Spanair. Ο κ. Γιάκνοβετς προέβλεψε ότι το 2013 θα κλείσει με αύξηση 2% της επιβατικής κίνησης και στασιμότητα στα εμπορεύματα, ενώ τόνισε ότι το 42,5% των αεροδρομίων στην Ευρώπη καταγράφουν ζημιές, ιδιαίτερα δε τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία, όπως τόνισε, βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση - ειδικά αυτά που έχουν λιγότερο από 1 εκατ. επιβάτες.

Χρειάζονται νέες υποδομές

Παράλληλα, στάθηκε στην άνοδο των αεροπορικών εταιριών της Τουρκίας και του Περσικού που πλέον τροφοδοτούν νέα χωρητικότητα την διεθνή αγορά και τόνισε ότι η αύξηση στην διηπειρωτική κίνηση αυξάνεται κατά 333 εκατ. επιβάτες.

Το 2035 τόνισε, η κίνηση και η ζήτηση στην Ευρώπη θα έχουν αυξηθεί κατά 50%, όμως η χωρητικότητα μόλις κατά 17%, κάτι που σημαίνει ότι περί τους 237 εκατ. επιβάτες δεν θα μπορούν να πετάξουν. Δηλαδή, το 12% της ζήτησης, περί τις 2 εκατ. πτήσεις, δεν θα μπορεί να εξυπηρετηθεί, εάν δεν δημιουργηθούν νέες υποδομές αεροδρομίων. Αυτό συνεπάγεται ότι οι καθυστερήσεις θα αυξηθούν από ένα λεπτό σήμερα σε έξι λεπτά, προκαλώντας δυσλειτουργία στο αεροπορικό σύστημα. Παράλληλα, όμως, τα ιδιωτικά κεφάλαια ακριβαίνουν, ενώ η δημόσια χρηματοδότηση δεν αρκεί, κατέληξε, εκφράζοντας τον προβληματισμό του για το μέλλον.
 
Πηγη: